torsdag 27 augusti 2009

Metroid.

Metroid var mitt första spel till NES, jag och min två år yngre bror fick det tillsammans i julklapp en gång i tidernas begynnelse.
Vi spelade det där spelet tills tummarna var köttiga klumpar och ögonen blödde.
Jag kommer ihåg en äldre kusin som berättade att hans kompis skulle spela Metroid en gång, och när han slog igång spelet så startade han i en tunnel med en röd dörr på vardera sida och en text som sa att han bara kunde välja en dörr.
Jag kommer ihåg hur exalterad jag var när han berättade detta för mig, jag kunde knappt stå still och det pirrade i magen.

Vad fanns det bakom de där dörrarna egentligen?
Den dörren han valde att gå genom gav honom 200missiler tydligen.
Vi spekulerade i att den andra dörren hade gett honom ett par E-tankar, men vi kunde inte vara säkra.
Vidare sa han att detta kunde dock bara inträffa en gång per spelkasset och sedan aldrig igen.
Jag köpte det med hull och hår. Jag vet inte om det var min kusin som ljög för mig eller om den här kompisen hade ljugit för honom om det.

Jag vet dock att idag hade jag aldrig trott på det, för idag kan sånt kontrolleras snabbt på internet.

Internet har slagit hål på alldeles för många myter.
Det är lite ledsamt faktiskt.

Bilden är på en triptych jag målat.
Missiltank till vänster och en energitank till höger.
Samus Aran i mitten.

Inga kommentarer: