torsdag 3 december 2009

Death By Chili.

Ikväll så genomför jag det något riktigt hemskt.

Suicide by chili.

Jag lagar en chili con quorn som kommer bli så stark att jag säkerligen kommer att avlida.
Svettpärlor kommer att tränga ur huden likt ett vattenfall i Venezuela.
Det kommer för all tid att rensa de nasala luftvägarna.
Ögonen komemr att tåras och till slut krypa ut ur sina hålor.

Skulle jag överleva det så kommer jag utan tvekan att avlida när det är dags att göra sig av med avfallet.
Det kommer förmodligen bränna till så jävligt i magen att chilin sliter med sig ut större delen av magens tarmpaket.

Bara så att alla vet om bloggen skulle vara tyst de närmsta dagarna.

Ett tillfälle då det definitivt kommer vara stiltje på denna sidan är mellan 21/12 och 5/1 då jag kommer att befinna mig utomlands.
Jag flyr dessvärre inte vintern[enligt kalendern, enligt temperaturen känns det fortfarande som höst] för ett soligt land.
Nopps. Det blir att jag snyltar in mig hos min broder i ett regnigt England.

Det är inte min chili-version på jackass omelett. Även om det må se så ut.
Nu ska det stå och puttra några timmar. Mums

4 kommentarer:

Andréas sa...

Ge oss receptet! så vi också får rensa tarmarna.

Slusk sa...

Recept och recept. Det är gjort på känsla och ihalande av jalapeños till excess!

Men det jag hade i var:
600g quornfärs
3burkar krossade tomater
3burkar vita bönor i tomatsås

Chilikryddor i massa olika färger, samt cayennepeppar. Mängd? Tänk farbror Melker i saltkråkan: "efter behag"
1 hackad gul lök.
2 grovhackade röda paprikor.
2 msk creme fraiche.
1 burk santa maria green jalapeño[hot]
1 burk santa maria red jalapeño[extra hot]
1/2 flaska santa maria xtra hot pepper sauce.
1 näve lagerblad

körde quornfärsen i ett stekjärn för att tina snabbt. Sen i med hackade löken en stund innan allt rörs ihop i en stor gryta där det får stå och puttra på låg värme under ett par timmar.
Under överinseende och omrörning då och då.

Nästa gång skippar jag nog creme fraichen och paprikan. Tror att de var lite mildrande av smaken då det inte alls blev så stark som jag hoppats.
Fast så har den inte passerat än heller, så jag ska inte säga för mycket.

Självklart blir allt säkert mycket bättre om man kör färskvaror istället för burkmat. Samt hemmaodlade chilifrukter.

Andréas sa...

Aaahh nice. Jag kommer testa, jag är köttätare men försöker hålla nere på köttkonsumtionen så alla fina recept är bra.

Slusk sa...

Precis som jag med då. Sen är det alltid bra att ha några vegorecept innanför rocken om man ska bjuda nån ickeköttätare på en måltid.