tisdag 15 december 2009

Sky is The Limit. Crack The Sky.

Mastodons skiva Crack The Skye som mottagit massiva hyllningar i år slår sig in som tredje bästa musikalbum på ansedda Times årsbästalista.
Mer finns att läsa här.

Jag är inte direkt förvånad då det är en riktig fullträff, men även väldigt lättillgänglig skiva om man jämför med Mastodons tidigare alster.

Själv håller jag dock 'Leviathan' före 'Crack The Skye'.
Det är samtidigt hårfint som senaste släppet placerar sig för Blood Mountain.
Mastodon är helt enkelt jävligt bra.
Jag vill höra nästa skiva redan nu.
I väntan på den så får jag väl se filmatiseringen av Jonah Hex, där Josh Brolin gör titelrollen och John Malkovich är onding, då bandet skapat filmens soundtrack.

2027 så är Mastodon tillgängliga för att väljas in i Rock and roll hall of fame. Är helt övertygad om att de kommer att få ta plats där.

2 kommentarer:

Chief Rebel Angel sa...

Unge man - du har helt rätt i din analys av Mastodonplattorna. Leviathan är rakt på, rock'n'roll som ändå är så pass komplicerad att den tar tid att fatta. Ovanligt, och helt mästerligt.

Crack The Skye känns mer tillbakalutad, tillgänglig men ändock flerbottnad. Den kommer HÖGT på årsbästalistor, helt rättvist, men kommer i slutänden att stå som vägvisare för hur otroligt bra Leviathan är!

Slusk sa...

Tack. Jag kan inte annat än hålla med. Särskilt mycket i sista meningen.

Kommer aldrig att glömma Mastodons framträdande på Roskildefestivalen 2004. Det var bara att stå och njuta och ha gåshud över halva kroppen då de drog igång med 'Hearts alive'