tisdag 15 december 2009

Moon. New Moon!? No. Just: Moon.

Min morsas man hade med sig sitt usb-minne förra veckan när han och min moder var och besökte mig.
Han mumlade något om "moon" och sträckte över minneskortet.
Jag suckade inombords och tänkte att jag inte är intresserad av New Moon. Helvete. Jag var på bio och såg första Twilight-filmen som jag tyckte var pinsam jävla skit med skådespelarinsatser i klass med en genomsnittlig p-våffla.
Jag förde ändock över filmen på min dator.

Igår kväll så tänkte jag ta bort möget från min dator. Dock så slog jag igång den för att se så att det verkligen var New Moon. Filen hette nämligen bara Moon.
Bra val.
Jag kom nämligen då på att han förtäljt mig om en film som Kevin Spacey medverkade i, en film om nån som jobbade ensam på en station på månen.
Moon på imdb.

Jag såg filmen och nu sorterar jag in filmen ihop med andra absoluta favoriter.
En lista på sådana kommer här:
Memento
Number 23
Dark City
6th Day
The Prestige
Fight Club
Machinist
Total Recall
Blade Runner
Matrix
Pi
Identity
The Fountain
Donnie Darko
Eternal Sunshine of the Spotless Mind
eXistenZ


Jag tycker alltså att den var bra.
Gillar du samma filmer som mig så sluta läs och se den, själv avskyr jag att veta nåt om filmer innan jag ser dem. För mig räcker det med att veta om den är sevärd eller ej.
Fortsätt läsa efter du sett filmen för det som står nedanför är en SPOILER.




Ingen stor dock.
Jag drog på smilbanden när väckarklockan ringde första gången i filmen.
Väckarklockan spelade nämligen Chesney Hawkes - "One And Only"
En ostig gammal låt.
Andra gången den spelades så hade handlingen fortskridit och jag fnittrade över hur elakt ironiskt det låtvalet var.
Filmen känns annars lite som Cast Away möter HAL från 2001: A Space Odyssey och The 6th Day.

Nån som läser detta och sitter på ett bra filmtips så hosta fram det i kommentarsfältet.

Inga kommentarer: