tisdag 9 februari 2010

PacMan Tutorial.

Tänkte visa hur det ser ut när jag målar underbara fyrkanter.
Först letar jag rätt på en bild jag vill måla. Öppnar den i Photoshop och klipper till den så att den passar en kanvasduk i lämplig storlek. I detta fallet var duken 18x12cm så jag använde en bild som var 36x24pixlar.

0,5x0,5cm tycker jag är en lagom storlek på en pixel. Det händer även att jag gör saker där pixlarna är fyra gånger så stora, nämligen 1x1cm. Visst går det att måla fyrkanterna i andra mått, men det blir ett evinnerligt räknande på linjalen när det ska skissas upp på duken sen. Där är en halv eller en cm mycket behändigare.
Först skissar jag upp linjer längs varje kant där jag mäter ut varje pixelavgränsning. Det för att jag snabbare ska kunna rita upp motivet, som färdigt ser ut så här.

Jag är väldigt förtjust i att låta motivet fortsätta runt kanterna på duken så jag tar även upp en mall i photoshop för hur det ska se ut.

Sedan är det dags att börja måla.
För att kanterna ska bli fina så målar jag med en platt pensel. Först målar jag längs kantlinjen.

För att sedan snabbt och enkelt kunna måla vidare inåt.

Jag har inte varit noggrann med kanterna som gränsar mot svarta fält.
Detta eftersom den svarta färgen har så bra täckförmåga och enkelt döljer det som kommit över, dels för att i det här fallet så täcker den röda och den gula inte så bra, så jag ser därmed de avgränsande linjerna igenom färgen. Så då kan jag följa dem när jag sedan målar det svarta.

Jag fyller sedan i de blå fälten. Eftersom denna blå färgen täcker väldigt bra så är jag ganska noggrann med att följa kanterna här.

Nu är bara det svarta kvar så då gäller det att ta det lugnt och vara riktigt noga då det är här som det avgörs hur skarpa linjer/hörnor blir.

Efter att fyllt i det vita i spökets ögon så är det hela klart.


Frågor, tips och åsikter emottages gärna.

3 kommentarer:

simon sa...

HELT UNDERBART!
Fantastiska tavlor! du har verkligen lyckats med att kombinera Data och konst på ett grymt sätt! Och sen när jag satt o spånade på min egen "datavla" kommer det en helt fantastisk beskrivning hur du gjort!
Evigt tacksam
=)

Slusk sa...

Tack så himla mycket för de snälla orden. =)
Kul att höra att det är uppskattat.
Lycka till med din tavla!

SpeLinnea sa...

Jag är väldigt imponerad. Det är ett så tidskrävande jobb, och gjort så perfekt är ju ännu mer krävande.

Jag bugar och hejar! :)