fredag 16 oktober 2009

Death Smiles At Me.

Begravningsavgift.

"Avgiften betalas oavsett tro och medlemskap i trossamfund. När en person avlidit får dödsboet vissa tjänster utan kostnad, exempelvis gravplats, gravsättning och kremering."

"utan kostnad" är en lögn eftersom det är det man betalar begravningsavgift för.

"Begravningsavgiften ska täcka kostnaderna för begravningsverksamheten, dvs. alla de olika åtgärder som har direkt samband med förvaltningen av de allmänna begravningsplatserna."

Såhär är det:
När jag går hädan så ska jag kremeras i den där enklaste/billigaste papplådan. Sen ska resterna spolas ner i toaletten(så att reningsverket kan filtrera bort oegentligheter i mina kvarlämnor), eller plan b: spridas rakt ut i naturen Big Lebowski-stil.

Det är bäst och billigast för både mig, samhället och naturen.

Varför ska jag då betala för gravplatser och annat tjafs som bara är till för att tillfredsställa ett ego? Ett ego som dessutom upphört att existera.

Pengar som, om jag inte nyttjar dem till max, tillfaller svenska kyrkan. Om man nu inte råkar bo i Stockholm eller Tranås, för där är kommunen huvudman för begravningsverksamheten.

Alltså betalar jag pengar till svenska kyrkan trots att jag gjort ett aktivt val att inte vara medlem i detta mentala korthus.

Som Sverker Olofsson brukar säga i Plus: ska det va' på det här viset?


Denna sidan har jag klippt och klistrat ifrån:
http://www.kammarkollegiet.se/ovriga/begravavg.html

Inga kommentarer: