onsdag 31 mars 2010

Verkligheten Kräver Sin Foliehatt.

Såg precis "Debatt" på svtplay.
Där tjafsades det om Thomas Quick.
När programmet inleddes med frågan "är han sveriges värsta seriemördare, eller är det här en rättsröta".
Då förstår vi hur duktiga dessa journalister inte är när man säger så.
Den som blivit dömd för flest mord i sverige är inte Thomas Quick.
Det är en tjomme i malmö som dömdes för elva mord och 16 mordförsök 1979.
Jag kommer inte ihåg hur många mord han erkände, men det var många fler än de som han dömdes för.
Modus operandi var att han matade gamlingar med frätande rengöringsmedel.
När de klagade på att det brände i halsen så sa han att det var stark medicin.
Nåja.

Journalister som inte kan kolla om det finns nån som blivit dömd för att ha bragt fler om livet än Quick, ska nog inte vara så snabba att döma en domstol bara för att de inte kan skilja på trä- och benbitar.

I alla fall så var det en kille med på länk i programmet.
Han hade ett sjuhelvetes namn. Se själv:
Gubb-Jan?!
Tankar på Johnny Cashs låt "A Boy Named Sue" poppar snabbt upp i huvudet.
Vad i helvete tänkte päronen när de brännmärkte stackaren med ett sånt namn?

Tänk själv att din lilla femåring kommer hem från dagis och undrar om han/hon får åka och leka med Gubb-Jan i helgen och kanske till och med sova över.
Skulle inte tro det.
Han kan inte haft det lätt att hitta en fru heller. För tänk bara på hur snacket går bland kvinnsen.
"Alltså, varför kallas han för Gubb-Jan?"
"Det måste ju vara för att han är en äcklig gubbe som tafsar på allt och alla!"
osv osv.

Klart muppen är bitter på livet och vill ge tillbaks genom att sparka på nån oskyldig[nåja, Quick är inte helt oskyldig, men han har nog inte begått alla de där morden han är dömd för] i någon sorts pay-it-forward-logik.

Gubb-Jan. Inte ett sympatiskt namn inte.


I en annan del av verkligheten sitter en snubbe i en rättssal, åtalad för mordet på sin flickvän.
Han har en massa otroliga historier om att han blivit bortrövad[av vad som förmodligen kommer att visa sig senare: rymdvarelser, och de har satt en sändare i.. ja.. rymdvarelser.. räkna ut skiten själv].
Det finns bilder på hans fula nuna. Bilder som är tagna då han varit bortrövad.
När det ställs frågor om dessa bilder svarar han "Det är helt klart likt mig".
"Om det där är min fysiska kropp så måste jag vara drogad eller hypnotiserad för jag minns det inte alls själv."

Rymdvarelser säger jag. Kom ihåg var du läste det först..

2 kommentarer:

Anonym sa...

Satt och sökte efter bilder på foliehattar och dök på det här gamla inlägget och kunde inte låta bli att kommenter. Som Falubo tänkte jag bara upplysa om att Gubb är ett gårdsnamn som är ganska vanligt bland Dalarnas invånare. De flesta brukar oftast inte ta med sitt gårdsnamn i sitt tilltalsnamn. Gubb-Jans barn har exempelvis också Gubb som gårdsnamn men tilltalas vad jag vet inte som Gubb-.

Slusk sa...

Där ser man. Jag tackar ödmjukt för informationen.