söndag 8 november 2009

Metalbounded.

Jag har ända sedan jag införskaffade Buzz till playstation2, och insåg att kontrollerna anslöts med en usbkontakt, velat ha mäjligheten att skapa ett eget buzz-quiz.
Jag har googlat och letat i massor utan resultat.
Tills nu.

Jag såg reklam för att man kan göra egna buzz-quiz till ps3 och kom att tänka på hur jag letat efter roliga hemmasnickrade program på internet. Det var dags att leta lite till då det var ett tag sen senast.

Efter idogt letande så nådde jag resultat. Jag hittade en sida som hette buzzamp.net där de hade en variant på buzz music quiz.

Man pillar bara ihop en spellista[.m3u] med lämplig musik och kör sedan igång programmet. Så ser det ut så här:
Inget mer gissande på hemska rnb-låtar mer. Nu ska jag se till att köra rena bandmästerskap med polarna på förfester och andra sammankomster.

Spelet går att lira med tangenterna och/eller spelkontroller eller som jag då föredrar buzz-kontrollerna.

Dock hade windows väldiga problem med att hitta drivrutinerna till kontrollerna. Det var ganska enkelt avhjälpt genom att gå in i enhetshanteraren och välja den usb-port som kontrollerna var anslutna till(ett fint utropstecken för att visa att den anslutna enheten inte fungerade korrekt) och där välja att uppdatera drivrutin som redan fanns på datorn. Sedan välja ur lista på datorn och där klicka på Human Interface Device så fungerade allt utmärkt för mig.

Det gick att spela upp till fem spelare, de spelare som inte var bemannade kunde tydligen datorn styra lite random om man ville det.
Quizen kunde man välja att ha 50, 100, 150, 200 eller 250frågor.
Svarstiden kan man också ställa in till 10, 20, 30 eller 60sekunder.
Poängen man får består av hur många sekunder det är kvar på betänketiden när man svarar rätt, om man då svarar rätt det vill säga.

Det finns även ett online-läge, men det är nåt jag förmodligen inte kommer att utforska.

1 kommentar:

Jakob sa...

Wooho! Ser grymt fram emot en sådan quiz! Keep it up! :)