torsdag 19 november 2009

Sverige Har Marginaliserats.

Åtminstone på mitt nya körkort. Konturen av vårt avlånga land har flyttats från mitten av framsidan ut till högra sidan. Är det en följd av att landet har en högerregering?

Mitt gamla körkort, som utsmyckats med två fräsiga hål, har den där hologramdelen(eller vad fan det nu kan tänkas kallas) med fotot/födelseåret och namnteckningen på framsidan medans den på det nya kortet huserar på baksidan. Intressant.

Intressant är det även att det nya har ett transparent "hål" i sig med födelsedatumen skrivet på sig. Känns redundant då födelsedatumet redan finns noterat under punkt 3.

Jag noterar även att det finns ett fint S med stjärmor runt sig, precis i utkantet av fotot. Precis som de där fula klistermärkena som sitter på bilarna.

Transportstyrelsen som utfärdat körkortet denna gång till skilnad från det förra som Vägverket gav mig, har inte heller de skrivit på baksidan vad fält 13 ska vara bra för.
Är det hemligt månne?

Tråkigt nog har Transportstyrelsen även de uppmärksammat att jag behöver synkorrigering när jag kör bil. Attans.

Så kör jag en plus/minus på nya mot gamla för att se om det nya är bättre äeller sämre.

Minus:
Jag ska ha det här korttet tills jag är 39 fyllda.
Jag har uppenbarligen misslyckats med namnteckningen jämfört med senast det begav sig.

Plus:
Bättre bild.
Jag har ingen Corpsegrinder-tjurnacke utan en helt normal hals på bilden
Mycket snyggare design på hela kortet.
Det är grisfärgat istället för rosa.
Jag har bara tre namn. På förra hade jag fem.

Slutsatsen blir väl att nya körkortet är bättre än gamla.
Tummen upp!

2 kommentarer:

C.Areskoug sa...

På versionen som kom mellan ditt gamla och ditt nya, som jag har. Så står det itne ens födelsedatum i den genomskinliga rutan. Vad behöver man för speciallampa för att se någonting i rutan, eller är det bara ett litet gnomfönster?

Slusk sa...

Hmms. Låter ju dumt. På mitt är det vanlig enkel svart text på den transparenta delen.