lördag 16 januari 2010

How It Is.

Tänkte lägga upp en bildserie där jag visar hur det ser ut när jag målar.
Tydligen så finns det människor som är nyfikna på det förloppet.

Först så tar jag fram duken och har en gammal disksvamp som jag nyttjar för att dutta på en grund. Först elfenbensvit, och sedan titanvit. Blir en härligt ojämn vit bakgrund.
Jag gör så för att jag inbillar mig att det inte ska bli så platt och tråkigt som svartvita målningar kan bli.

Därefter börjar jag arbeta med bilden som google har stulit åt mig.

Skär först till bilden så att jag vet vad jag har att arbeta med.

Sedan trollar jag bort färgerna och omvandlar dem till gråskalor.
När jag gjort så så leker jag lite med ett filter som heter 'unsharp mask'. det gör jag tills jag uppnår önskat resultat. Jag tar även bort onödigt svart/vitt småplotter.

Skriver ut motivet i storlek 1:1 så att jag kan sitta och mäta och jämföra när jag skissar upp på duken. Underlättar fruktansvärt mycket.

Sen är det bara att måla.

Här ska jag visa hur jag gör allt det plottriga. Titta här på de jämna fälten till vänster på kinden samt högst uppe.

Här har jag sen suttit och duttat dit alla ojämnheter med panseln.
Nu återstår bara att fylla i de större svarta fälten som inte är ifyllda än.

Vilket jag gjort här nu och därmed färdigställt målningen sånär som på en signatur.

2 kommentarer:

Andréas sa...

Intressant att se, blir faktiskt lite sugen att ge mig på ett projekt själv.

Slusk sa...

Trevligt. Det tycker jag att du ska göra! Det är alltid spännande att ge sig i kast med nya projekt.