fredag 4 september 2009

Soon To Be Dead.

Jag tänkte skriva om nåt jag funderat onödigt mycket över. Jag säger onödigt bara för att det handlar om ett problem som inte finns. Än. Och kanske aldrig kommer at uppstå. Likväl så tänker jag dela med mig.
Jag har två filmer som jag ska ta med i diskussionen. Två filmer som behandlar samma sak.The Prestige och Sjätte Dagen.

Har du inte sett filmerna så varnar jag dig här och nu. Följande text innehåller SPOILERS.

Jag skulle även kunna kasta med Star Trek i diskussionen, men eftersom jag inte riktigt vet hur deras teknik för att stråla över personer fungerar så undviker jag det.
Det är nämligen det jag funderat över. Teleportering.
Hur skulle det fungera egentligen? Anta att det skulle fungera som en fax. Du har en station som kopierar datan för att sedan skicka den till en station annorstädes.
Det är så det fungerar i The Prestige.
Problem - originalet är kvar.
Samma sak i Sjätte Dagen när de kopierar någons minne och överför det till en ny kropp.

Kopian är dock alldeles ovetandes om detta och upplever sig själv som originalet.
Anta att faxen som skickar på nåt sätt skulle göra sig av med det sända dokumentet.
Poff.
Så skulle man tro att faxen skickat hela pappret istället för att det endast skickat informationen som finns på pappret.

Likadant vid teleportering.
När sändstationen fått ett OK från mottagarstationen så desintregerar den originalet och därmed alla spår om vad som skett.

Att förstöra originalet är ju egentligen mord, men eftersom kopian inte vet att det är en kopia så saknar ingen originalet.
Det som verkar vara evigt liv där man bara byter kropp då och då(Sjätte Dagen) är egentligen inget annat än en horribel syn på livet där man dödar sig själv om och om igen(The Prestige).

Jag vet väl inte riktigt vad jag försöker säga. Kanske är det att jag inte är sugen på att bli teleporterad. Kanske att jag inte borde dricka så mycket kaffe.

"If you can wake up in a different place.
If you can wake up in a different time.
Why can't you wake up as a different person?"

Inga kommentarer: